مروری بر تحقیقات روزه داری متناوب و مزایای سلامتی انواع آن

29دسامبر 2019- مقاله ای که به تازگی در مجله پزشکی New England منتشر شده است، مجموعه ای از تحقیقات فعلی راجع به روزه داری متناوب، از مطالعات حیوانی گرفته تا آزمایشات بالینی انسان را مرور کرده است. در این مقاله، انواع روشهای روزه داری بررسی و در عین حال، انواع مزایای سلامتی این استراتژی های غذایی برای انسان، تشریح شده است.

اگرچه روزه داری متناوب در حال حاضر رایج شده است، دانشمندان چندین دهه است که در مورد تأثیر دریافت کالری نامنظم در حیوانات تحقیق می کنند. دکتر Mark Mattson، نویسنده ی این بازنگری جدید و دانشمند علوم اعصاب از دانشگاه جان هاپکینز، توضیح داد که یکی از فرآیندهای کلیدی ناشی از روزه متناوب،metabolic switching  یا "تغییر متابولیکی" نام دارد.

هنگامی که یک ارگانیسم بدون غذا می ماند، روش تولید انرژی خود را تغییر می دهد و روش خود را از مصرف گلوکز که به راحتی در غذاهای مصرفی در دسترس است، به فرآیندی به نام کتوژنز تغییر می دهد، در این فرآیند چربی های ذخیره شده بعنوان منبع انرژی متابولیز می شوند و در نتیجه مولکول هایی به نام اجسام کتونی از تبدیل چربی ها به انرژی تولید می شوند. به این تغییر در روش تولید انرژی " تعویض یا تغییر متابولیکی" می گویند. مقاله ی دکتر ماتسون نشان می دهد که تغییرات مکرر بین دو این حالت متابولیکی می تواند منجر به مجموعه ای از فواید سلامت برای انسان شود.

دکتر ماتسون و نویسنده ی مشترک این مقاله دکتر Rafael de Cabo اظهار داشتند چرخیدن دوره ای سوئیچ متابولیکی نه تنها کتون های لازم برای سوخت رسانی به سلول ها را در دوره ی روزه داری فراهم می کند، بلکه پاسخهای سیستمیک و سلولی بسیار هماهنگی را نیز برای تقویت عملکرد ذهنی و جسمی و همچنین مقاومت در برابر بیماریها را ایجاد می کند.

در این بازنگری روزه داری متناوب به دو دسته کلی تقسیم شد: روزه داری متناوب در روزهایی از هفته و تغذیه با محدودیت زمانی. روزه داری متناوب در روزهایی از هفته شامل محدودیت کالری قابل توجهی در یک روز یا تعداد بیشتری از روزها در هر هفته است، در رژیم مدرن روزه داری دو روز روزه داری در برخی از روزهای هفته و 5 روز رژیم معمولی انجام می شود، در این رژیم روز مورد نظر برای روزه داری می تواند در طول هفته تغییر کند. اما در روش تغذیه با محدودیت زمانی، فرد می تواند در یک روز که یک دوره 24 ساعته است، در یک مدت زمان محدود غذا بخورد و پس از آن فقط مجاز به خوردن آب است، از جمله ی این نوع رژیم می توان به رژیم 16: 8 اشاره کرد، که فرد مجاز است تمام کالری دریافتی خود را برای مدت زمان حدود هشت ساعت دریافت کند و در ادامه ی روز هیچ چیزی بغیر از آب نخورد.

رژیم روزه داری متناوب ایده آل چیست؟

این موضوع هنوز مشخص نیست در این مقاله اشاره شده است كه به نظر می رسد كه اجسام كتونی در طی 8 تا 12 ساعت ناشتا در انسان افزایش می یابند، این نشان می دهد كه روشهای تغذیه با محدودیت زمانی می توانند در بهره‌مندی از مزایای سلامتی سوئیچینگ متابولیك مؤثر باشند. بنابراین 16 ساعت روزه داری در هر روز ممکن است روشی آسان برای اجرای نوعی روزه داری متناوب باشد. یک مطالعه ی جدید حتی پیشنهاد کرده است که دوره ی ناشتا تا 14 ساعت در روز، موجب مزایای سلامتی می شود.

دکتر Mattson  و  de Caboدر این مقاله بیان کردند که پزشکان استراتژی های رژیمی روزه داری متناوب را در رژیم های درمانی بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها هستند- از زوال عقل تا بیماری های قلبی عروقی- قرار دهند و چالش های بیماران را در حفظ این نوع از مداخلات غذایی، بررسی کنند، این مقاله توصیف می کند افزایش تدریجی دوره های روزه داری در طی چند ماه، مؤثرترین روش برای استقرار چنین تغییر تغذیه ای است.

به عنوان مثال، این مقاله برای مداخله ی ماه اول پیشنهاد می کند که بیمار فقط به مدت 10 ساعت در روز به مدت 5 روز در هفته غذا بخورد یا رژیم خود را برای یک روز در هفته به رژیم 1000 کالری کاهش دهد. به تدریج طی چند ماه این مداخله تغییر کند، بطوریکه در ماه چهارم بیمار یا به رژیم کامل با محدودیت زمان تغذیه ای فقط شش ساعت در روز برسد، یا رژیم 5: 2 را با حداکثر 500 کالری برای دو روز در هر هفته انتخاب کند.

دکتر ماتسون توضیح داد: بیماران باید از احساس شایع گرسنگی و تحریک پذیری در ابتدای کار، آگاه باشند و معمولاً پس از دو هفته تا یک ماه این احساس از بین می رود و بدن و مغز به این نحوه ی خوردن جدید عادت می کنند.

این مقاله نشان می دهد که استرس در رابطه با تأثیرات طولانی مدت روزه داری متناوب و درک مکانیسم های بیولوژیکی که ممکن است در آن دخیل باشند، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، به نظر می رسد که به طور فزاینده ای روشن است که فرهنگ فعلی ما برای مصرف همیشگی غذاهای در دسترس و میان وعده های غذایی تقریباً ثابت، بهترین راه برای تغذیه نیست، البته هنوز قبل از نتیجه گیری و توصیه های گسترده، تحقیقات بیشتری باید انجام شود، Mattson اطمینان دارد که ما به نقطه ای نزدیک شده ایم که رژیم های روزه داری متناوب را می توان در توصیه های بهداشت عمومی قرار داد.

ماتسون نتیجه گیری نمود که ما در یک مرحله گذار هستیم و به زودی می توانیم اطلاعات در مورد روزه داری متناوب را به برنامه های درسی دانشکده پزشکی در کنار توصیه های استاندارد در مورد رژیم های غذایی سالم و ورزش بیافزاییم.

منبع:

https://newatlas.com/health-wellbeing/review-intermittent-fasting-research-health-benefits-johns-hopkins/